Listing 1 - 10 of 329 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers.Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je ? naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten ? een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.https://politeia.be/nl/publicaties/339792-elke+school+socialiseert
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- burgerschap --- Burgerschap --- Onderwijs --- Burgerschapseducatie
Choose an application
Education and learning for democracy take place in a wide variety of contexts worldwide. Traditionally, children are prepared to become responsible citizens in families and schools. In non-formal settings and in their lived experience, adults engage in democratic practices. Some people are active members of political parties or trade unions; others take responsibilities in associations of civil society. Still others engage in participatory practices in labor organizations. New practices and understandings of learning for democracy are often attempts to deal with transformations taking place in the contexts in which people operate. They experience the limits of representative democracy and try to enrich it with practices of direct democracy, thereby creating new learning opportunities for the participants involved. Theoretical aspects of learning in democratic practices are explored in Part I of this book. Part II describes examples of learning in political and social action, while Part III describes examples of democratic practices on the shop floor. Together the book delivers an introduction to the field of education for democracy for both social scientists and practitioners interested in ways to support the learning of democracy. Because of it comprehensive character, the book can be used also as a textbook in graduate and post-graduate courses. (Bron: covertekst)
burgerschap --- Democratie en jongeren --- Academic collection --- 301.18
Choose an application
Sociology of culture --- Political sociology --- mensenrechten --- minderheden --- sociologie --- politiek --- burgerschap
Choose an application
Political systems --- Politics --- Public administration --- politiek --- burgerschap --- Europese politiek --- Europe
Choose an application
Migration. Refugees --- Polemology --- Public administration --- burgerschap --- migratie (mensen) --- vrede
Choose an application
Politics --- Law --- Public administration --- veiligheid (mensen) --- politiek --- burgerschap --- Latin America
Choose an application
Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers. Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je – naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten – een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.
720 Onderwijs --- onderwijsbeleid --- Burgerschap --- Onderwijs --- Burgerschapseducatie --- Mediawijsheid --- Fake news --- Burgerschapsvorming
Choose an application
Democratie is niet vanzelfsprekend, democratisch gedrag al evenmin. Democratie vergt onderhoud. De vraag is alleen hoe dit onderhoud eruit moet zien. Liggen hier taken voor onderwijs en opvoeding? Tegen de achtergrond van het afnemende vertrouwen in democratische instituties, toenemende radicalisering en verminderde tolerantie is de betekenis van het onderwijs voor een democratische samenleving meer dan ooit van belang. Het boek gaat over de vraag wat onderwijs en opvoeding kunnen bijdragen aan het aanleren van democratisch gedrag. Hoe zou een "democratische scholing" eruit kunnen zien?
Samenleving --- Burgerschap --- Democratie --- Onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Waarden --- Opvoeding --- Waarde (ethiek) --- Media --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Politics --- Criminology. Victimology --- Law --- Polemology --- Public administration --- Military engineering --- veiligheid (mensen) --- politiek --- burgerschap --- defensie
Listing 1 - 10 of 329 | << page >> |
Sort by
|